Laisvės alėjos rekonstrukcija: ar gavome tai, ko tikėjomės?

Rekonstruota Laisvės alėjos (nuo Nepriklausomybės aikštės iki A. Mickevičiaus gatvės) atkarpa. Gabrielės Šturmaitės nuotrauka

Nors visos Laisvės alėjos rekonstrukcija baigsis tik 2020 metais, atnaujinta gatvės atkarpa pasivaikščioti galima jau nuo praėjusių metų rugsėjo pabaigos. Nuo Soboro iki A. Mickevičiaus gatvės paklota nauja granito danga, atnaujinti suoliukai, vaikų žaidimų aikštelės. Pakeistos ir požeminės komunikacijos, alėjos apšvietimas.

Pirmojo rekonstrukcijos etapo darbus Kauno miesto savivaldybės užsakymu atliko AB „Autokausta“. Laisvės alėjos atkarpos atnaujinimas kainavo apie 4,3 mln. eurų, tačiau ar numatyti tikslai buvo pasiekti?

Ne visos idėjos virto realybe

Laisvės alėjos rekonstrukcijos projekte, kurį dar prieš 10 metų parengė architektas Šarūnas Kiaunė, buvo numatyta atkurti Kauno arklinio tramvajaus (konkės) bėgius kaip istorinį ir išskirtinį Laisvės alėjos elementą. Jais turėjo važinėti vagonėliai, varomi elektros energija. Kauno miesto tvarkymo skyriaus vyr. specialistė Aušra Kriūnienė informavo, kad Kauno miesto savivaldybės administracijos sprendimu, vietoj konkės bėgių buvo suprojektuotas dviračių takas, dangoje nužymėtas kita spalva.

Pats idėjos autorius, Šarūnas Kiaunė, portalui alfa.lt atskleidė, kad miestas atsisakė įrengti bėgius siekdamas sutaupyti kažkiek lėšų numatytų gatvės rekonstrukcijai. „Manyčiau, kad taupymas galėtų vykti optimizuojant procesus, ieškant kitų galimų variantų, bet ne kažko atsisakant, – pasakojo Š. Kiaunė. – Kalbėta apie modernią transporto priemonę, važiuojančią Laisvės alėja iki pat Rotušės aikštės. Tai galėjo tapti unikalia atrakcija turistams.“

Taip pat buvo siūloma suprojektuoti stacionarius automatinius skėčius, kurių valdymas būtų atliekamas meteorologinės stotelės pagalba. Ji identifikuotų lietų bei vėją ir pagal nustatymus skėtis arba skėčių grupė išsiskleistų. Pasak A. Kriūnienės, Kauno miesto savivaldybės sprendimu atsisakyta skėčių dėl sudėtingos jų eksploatacijos: „Vasaros metu liepos išskiria lipčių, kurį būtų sunku pašalinti, nes skėčius buvo numatyta įrengti po liepomis.“

Neįgalieji susiduria su sunkumais

Didžiausios Kauno pėsčiųjų gatvės projekte taip pat nurodoma, kad visi rekonstruojamos gatvės elementai yra suprojektuoti taip, kad nesukeltų kliūčių negalią turintiems žmonėms. Deja, realybė yra šiek tiek kitokia. Kauno miesto neįgaliųjų reikalų tarybos narys Audrius Kalvėnas teigia, kad tai, kas buvo suprojektuota ir tai, kas yra pastatyta – skiriasi. „Jau rekonstruotoje alėjos dalyje yra daug vietų, kur žmogus su judėjimo negalia negali pakliūti dėl esančių aukščių skirtumų – laiptų, didelių slenksčių.“

A. Kalvėnas mano, kad sakyti, jog situacija pagerėjo – negalima: „Priežastis – elementari. Nėra teisinio pagrindo priversti statinių, esančių Laisvės alėjoje, savininkus įėjimus į pastatus pritaikyti asmenims, turintiems judėjimo negalią. Savivaldybės projekte numatyta rekonstruoti iki fasado esančią infrastruktūrą, tačiau įėjimai yra statinių viduje, už fasado linijos, taigi jų rekonstrukcija turėtų būti atlikta pastatų savininkų lėšomis. Pastarieji teigia, kad pritaikymas turi būti ne statinio viduje, o išorėje, Laisvės alėjos dalyje, todėl lėšas tam skirti turi savivaldybė.“

Taigi, anot A. Kalvėno, Laisvės alėja kaip buvo nepritaikyta žmonėms su negalia, taip ir liko: „Pritaikytos kelios vietos, bet ne alėja kaip vientisa infrastruktūra.“

Pėsčiųjų gatvės – svarbus modernaus miesto elementas

Nepaisant iškylančių problemų, labai svarbu, kad pagrindinėse Kauno miesto erdvėse – Laisvės alėjoje ir Senamiestyje yra ribojamas transporto eismas. Europos komisija, kaip viena sektinų pavyzdžių nurodo Kopenhagą (Danija). 1962 metais pagrindinė miesto gatvė Strøget  virto pėsčiųjų alėja. Toks valdžios sprendimas sulaukė prieštaringos visuomenės reakcijos, tačiau idėja pasiteisino. Šiandien 96 000 mKopenhagos teritorijos sudaro pėsčiųjų ir dviratininkų zonos. Tai padeda išvengti eismo spūsčių, mažina aplinkos taršą ir skatina daugiau judėti.

Autorius
Gabrielė Šturmaitė
Skaityti visas naujienas
Palikite komentarą

Autorius Gabrielė Šturmaitė